spel_internet_118178809

Internet är idag en del av vardagen. Vi är i stort sett konstant uppkopplad och har tillgång till praktiskt taget allt även om vi inte är hemma. Av denna anledning är det ju inte svårt att se varför spel använder sig av funktioner som kräver att man faktiskt är uppkopplad.

När det kommer till vissa spel så är ju uppkopplingen inte bara en funktion som används för att kunna ta del av en viss aspekt av spelet utan ett krav för att spelet ens ska gå att spela. Det är ju speciellt fallet för den stora vågen av casinospel som spridit sig över nätet. Sajter som vasa casino har all information man behöver om hur dessa går till och var de finns att spela.

Men tittar man istället på spel som man spelar helt själv utan någon form av multiplayerläge finns det fortfarande sätt att använda sig av internet för att skapa ett form av mervärde eller bara rolig statistik för spelarna.

Ett ganska nutida exempel är spelet Life is Strange, ett episodiskt spel med stor fokus på storyn. I varje episod kommer man att ställas inför val och måste då välja att antingen göra A eller B. Dessa val kan ha en liten eller en stor inverkan på framtida händelser och det är inte alltid lätt att veta vad som är vad. I slutet på varje episod får man sedan se hur många av spelarna över hela världen som valde A och hur många som valde B. Detta kan man sedan filtrera för att bara se de spelare man har på sin vänlista.

Dessa och andra funktioner låter spelutvecklare leka med gränserna för vad som egentligen är ett onlinespel och testa sig fram med olika sätt att låta spelare interagera med varandra eller bara ta del av andras spelupplevelser.